fredag 14 oktober 2011

Följ dina drömmar! / Follow your dreams!

Är du en av de som bär på en dröm och tänker att en dag ska jag skriva en bok, eller en dag ska jag skriva egen musik eller kanske en dag ska jag lära mig spela ett instrument? När ska den där dagen komma? När barnet blivit stora? När du har det där jobbet du drömmer om? När du gått i pension?

Jag tror att många av oss går miste om så mycket genom att bara gå och vänta på den där dagen. Låt dagen komma idag! Du kan börja med något litet, men det viktiga är att du sätter igång! Du har absolut ingenting att förlora.

För ca 3 år sedan läste jag den mest inspirerande bok jag någonsin läst: On Becoming An Artist: Reinventing Yourself through Mindful Creativity, skriven av Ellen J Langer, professor i psykologi vid Harvard University. I boken blandar Langer sina forskningsfynd med personliga reflektioner och erfarenheter på ett sätt som är både befriande och berikande. Hon frigjorde något inom mig som är svårt att sätta ord på. Bland annat lärde hon mig att acceptera vad som initialt kan kännas som "misstag" i en tavla till att istället integrera det och se det som ett sätt att skapa något nytt, något man inte hade tänkt från början. Genom hennes kloka ord inspirerades jag till att måla och teckna på ett helt nytt sätt, vilket till och med resulterade i min alldeles egna konstutställning i somras. I introduktionen skriver Langer:

"Allt som krävs för att bli en konstnär är att börja skapa konst" Svårare än så är det ju faktiskt inte, man behöver bara våga ta språnget!

Själv tänker jag låta idag bli dagen då jag provar att virka amigurumi, jag har redan virkat de tre första varven på huvudet till en Hjärtekatt, något jag gått och funderat på att göra i flera månader nu! (Du kan läsa mer om Hjärtekatten här)

Önskar dig en härligt kreativ dag!


Are you one of those who dream of one day writing a book, or one day learning to play an instrument to compose your own music, or one day becoming an artist? When exactly will that one day be? When the kids have grown up? When you get that job that you aspire for? When you retire?

I believe that so many of us let precious time go by while waiting for that one day. Let today be that special day! You may start by doing something small, a baby step, the only thing that truly matters is that you actually get started. You've got absolutely nothing to loose.

About 3 years ago, I read the most inspiring book that I've ever read: On Becoming an Artist: Reinventing Yourself through Mindful Creativity, by Ellen J. Langer, Professor of Psychology at Harvard University. In her book, Langer presents a nice blend of personal reflections and scientific findings in a way that is bound to liberate and enrich the creative spirit in each and every one of us. Among other things, she taught me how to incorporate what I initially tend to percieve as 'mistakes' in a painting and turn it into something new, like a hint towards something yet undiscovered, something not intended but nonetheless interesting and valueble. Her words inspired me to view my own paintings and drawings in a new light, which even resulted in my first art exhibition this Summer. To me, the first line in her introduction says a great deal about the content of the book:

"All it takes to become an Artist is to start doing art". Think about it.... That's really all it takes. Isn't it a liberating thought?

Well, I intend to let this day be the day that I give making amigurumis (crocheted little animals) a try. I will make a "Heart cat", which is a charity crochet project in Sweden where little kittens are collected and handed out to kids at hospitals who've undergone heart surgery. (If you're interested, you may have a look at the Swedish website here).

Wishing you a lovely, creative Day!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar